ul. Kolska Szosa 28 p. 13, 62-700 Turek
ul. Kolska Szosa 28 p. 13, 62-700 Turek
Wadium, to określona suma pieniędzy lub zabezpieczenie jej wypłaty, wnoszone na rzecz organizującego przetarg lub aukcję na poczet dotrzymania warunków umowy. Ma na celu potwierdzenie wiarygodności finansowej składających oferty.
Dla firm od których wymagane jest wniesienie zabezpieczenia, towarzystwa ubezpieczeń dostarczają gotowe rozwiązanie jakim jest gwarancja ubezpieczeniowa. W przypadku gdy uczestnik przetargu odmówi zawarcia umowy lub nie wywiąże się z innych zobowiązań, które wynikają z warunków przetargu, organizator przetargu może dochodzić zaspokojenia swoich roszczeń z gwarancji ubezpieczeniowej zapłaty wadium.
Treść gwarancji zapłaty wadium zawiera tytuł przetargu, okres ubezpieczenia i warunki jej realizacji. Cena gwarancji uzależniona jest przede wszystkim od okresu jej obowiązywania i od wysokości wymaganego wadium.
Gwarancja zapłaty wadium pozwala przedsiębiorcom na składanie ofert w wielu przetargach. Dzięki gwarancji do zapłaty wadium nie muszą angażować własnych środków finansowych.
Gwarancja usunięcia wad i usterek skierowana jest do firm, które świadczą różnego rodzaju usługi. Podmiotem udzielającym gwarancji jest wykonawca, beneficjentem uprawnionym do uzyskania określonej kwoty z gwarancji jest zlecający usługę, czyli inwestor, a gwarantem ubezpieczyciel.
Dzięki tego typu gwarancji inwestor zabezpiecza się na wypadek gdyby wykonawca nie usunął lub usunął niewłaściwie usterki, które powstały po zakończeniu prac. Daje inwestorowi pewność, że w przypadku powstania wad i usterek ubezpieczyciel, jako podmiot zobowiązany do realizacji roszczenia wypłaci kwotę gwarancji.
Główną korzyścią z gwarancji usunięcia wad i usterek dla inwestora jest to, że wady i usterki będą usunięte terminowo i we właściwy sposób, a wypłacona kwota zapewni środki na usunięcie wad przez innego wykonawcę. Dla wykonawcy korzyścią z uzyskania gwarancji jest to, że zwiększa jego wiarygodność finansową i postrzeganie na rynku.
Gwarancja należytego wykonania kontraktu zapewnia właściwe wykonanie zobowiązań wynikających z zawartego kontraktu lub umowy. Obejmuje umowy realizowane w związku z ustawą prawo zamówień publicznych, ale także umowy wykonywane dla przedsiębiorców prywatnych.
Firmy zlecające wykonanie kontraktu, w celu zabezpieczenia jego wykonania mogą wymagać złożenia zabezpieczenia finansowego. Zleceniobiorca musi w takiej sytuacji blokować własne środki lub może nie mieć środków na ustanowienie takiego zabezpieczenia. Rozwiązaniem tej sytuacji jest ustanowienie gwarancji ubezpieczeniowej, czyli pisemnego zobowiązania ubezpieczyciela do wypłacenia ustalonej kwoty beneficjentowi gwarancji.
Gwarancja należytego wykonania kontraktu jest ustanawiana na wypadek gdyby umowa nie została zrealizowana, nie została zrealizowana w terminie lub jakość towaru lub usługi były niezgodne z umową.
Gwarancja zwrotu zaliczki przeznaczona jest dla firm wykonujących różnego rodzaju usługi, w tym usługi budowlane. Zapewnia zwrot nierozliczonej przez wykonawcę zaliczki. Chroni inwestora przed ryzykiem niewywiązania się przez wykonawcę z umowy i bankructwem wykonawcy. Warunkiem podpisania umowy może być przedstawienie przez wykonawcę inwestorowi gwarancji zwrotu zaliczki.
Jest udzielana na zlecenie podmiotu, który jest wykonawcą inwestycji i realizuje kontrakt. Beneficjentem jest inwestor, który zleca wykonanie usług. Towarzystwo ubezpieczeń daje gwarancję zwrotu jeżeli wykonawca wykorzysta zaliczkę niezgodnie z zapisami kontraktu. Dzięki gwarancji inwestor ma pewność, że rozliczenie i ewentualny zwrot wpłaconej zaliczki będą prawidłowo zrealizowane.
Suma gwarancyjna jest równa kwocie wpłaconej zaliczki, ale może być powiększona o odsetki. Wraz z postępem prac suma gwarancyjna ulega zmniejszeniu.